Písňové texty - Voskovec a Werich
24. 2. 2007
PÍSŇOVÉ TEXTY VOSKOVCE + WERICHA
ŠTĚNĚ: 1. Narodilo se štěně,
lidí se nebálo,
[: se svým stínem na stěně to štěně
celej den si hrálo. :]
2. A když povyrostlo víc,
protáhlo si nohy,
[: rozběhlo se do ulic, do vesnic
očuchávat rohy. :]
3. Čuchá tady, čuchá tam
a ocáskem vrtí.
[: uviděl to jeho pán - grobián,
rozzlobil se k smrti. :]
4. Aby pes znal celou ves,
to jsou ňáký mravy,
[: takový všetečný pes na řetěz,
to mu mravy spraví. :]
5. A tak na řetěze rost',
až z něj vyrost' hafan,
[: jednou mu pán dával kost pro radost
a byl zle porafán. :]
6. Jak to, že ten pes kouše,
sám sebe se tázal,
[: dřív neublížil mouše, proč kouše,
když jsem ho uvázal? :]
7. Seběhla se celá ves
a pánovi praví:
[: celý svět to ví už dnes, že řetěz
mravy nenapraví
1.Každá sloka naznačuje jednu etapu v duševním vývoji člověka.
Autoři chtěli poukázat na to, jak se během života mění myšlení jedince.
Nevinné malé batole vyroste a stane se z něj dospělý člověk,
co snadno dokáže druhému ublížit.
2.Píseň – verš ukončen rýmem, po každé sloce následuje refrén
(opakující se sloka), který však může být vynechán.
Některé sloky, nebo její části se mohou opakovat.
Píseň je doprovázená hudební doprovod.
3.Každý první verš sloky má 7 slabik.
Každý druhý verš má 6 slabik.
Každý třetí verš má 10 slabik.
Každý 4. verš má 6 slabik.
Rým je střídavý.Píseň je metaforou duševního vývoje člověka.
Narodilo se štěně,lidí se nebálo,
[: se svým stínem na stěně to štěněcelej den si hrálo. :]4.
Každá sloka vyjadřuje jednu etapu v duševním vývoji jedince.
Pokud dítěti nebude dán dostatek lásky, péče, dobrého zázemí,
dítě bude odstrčeno někam do kouta, vyroste z něj někdo,
kdo bude společnost nenávidět, stane se z něj tyran.
Zlo vzniká z nedostatku lásky.
5.Píseň je psaná v hovorové formě jazyka.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář